نقش وراثت در سرنوشت انسان از منظر قرآن و حدیث
نویسندگان
چکیده
یکی از عوامل غیرقابل انکار در سرنوشت انسان، قانون وراثت است. خصوصیّات روحی و اخلاقی همچون ویژگی های جسمانی از طریق عوامل وراثتی (ژن ها) از والدین به فرزندان منتقل می شود. برخی قایل به نقش انحصاری وراثت در تعیین سرنوشت انسانمی باشند، ولی از منظر برخی دیگر، قانون وراثت تنها به منزلة یک بستر است و به نحو اقتضا در اعمال فرد اثر دارد نه به نحو علّیّت تامّه. از این رو، تحت تأثیر عوامل محیطی به خصوص شیوه های تربیتی قابل تقویت یا تضعیف است، مضاف بر آنکه ارادة انسان نیز تأثیر بسزایی در سعید یا شقی شدن او دارد. در این تحقیق تلاش شده تا جایگاه وراثت در سرنوشت انسان از دیدگاه دانش ژنتیک، قرآن و روایات بررسی شود و این نتیجه حاصل شده که عامل وراثت حاکم بر سرنوشت انسان نیست و نقش انحصاری در تعیین آن ندارد و در نتیجه، افراد با هر نوع وراثتی قابل تربیت و مکلّف است و یکی از اهداف بعثت انبیاء نیز تقویت سرمایه های موروثی پسندیده و اصلاح زمینه های موروثی ناپسند می باشد.
منابع مشابه
نقش اراده انسان در تحقق آینده موعود از منظر قرآن
آینده بشریت و فرجام تاریخ، همواره مورد دقتنظر متفکران و اندیشمندان الهی و غیرالهی بوده است. از میان طرحهای تاریخی موجود در مکاتب مختلف، قرآن کاملترین و نویدبخشترین طرح را برای بشریت ترسیم نموده که براساس آن، آیندهای سرشار از خیر و سعادت برای همه انسانها بیان گردیده است. برمبنای تفکر آیندهگرای قرآن، انسانها با اراده خویش و بهکارگیری قوانین جاری تاریخ که در قالب سنتهای اجتماعی- تاریخی د...
متن کاملبهداشت روانی اخلاقی در اجتماع از منظر قرآن و حدیث
چکیده در حالی که جهان با شتاب توصیف ناپذیری به سوی صنعتی شدن و جهانی عاری از دشواری و سختی و تحولات عمیق فن آوری در حال حرکت است، همچنان موضوع بیماریها و مشکلات روانی اخلاقی، موضوعی در خور توجه و نه چندان خشنود کننده به حساب میآید. ازجمله بیماریهای روانی اخلاقی که دامنگیر جوامع شده، بیماریهای دهشتناک، نفاق و انحرافات جنسی است. این معضلات، کالبد و ریشه جوامع را هدف قرار داده و آشفتگی روانی و ...
متن کاملجایگاه ریاضت در تربیت اخلاقی از منظر قرآن و حدیث
این نوشتار سعی در بازنگری و تقویت جایگاه «ریاضت نفس» در نظام تربیتی و اخلاقی اسلام دارد؛ ریاضت، روح انسان را «قوت» و «خضوع» میبخشد و این دو خصلت، ضامن موفقیت در همه عرصهها اعم از فردی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، دنیوی و اخروی هستند؛ ریاضت به دو قسم اختیاری و غیراختیاری قابل تقسیم است که تمام تکالیف شرعی در قسم اختیاری جای گرفته و مقصود از ریاضت غیراختیاری، ابتلائات و امتحانات الهی است؛ این ...
متن کاملجستاری در شناخت انسان از منظر قرآن
خداوند در قرآن انسان را خلیفه خود خوانده است. در حقیقت میتوان گفت که این اصطلاح بر گروهی از انسانها به صورت تشکیکی اطلاق میشود، این است که شامل پیامبر اکرم (ص)، سایر انبیاء، ائمه معصومین(ع) و اولیای دیگر میشود. در حقیقت هر انسانی بالقوه خلیفه خداست، ولی به فعلیت رسیدن این قوه، بستگی به تلاش فرد و توفیق حق دارد. پژوهش حاضر در صدد است به روش توصیفی-تحلیلی با بهرهگیری از آیات قرآن و با رجوع ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
سراج منیرناشر: دانشگاه علامه طباطبایی
ISSN 2228-6616
دوره 4
شماره 13 2013
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023